• Guido van Schagen verliet zijn miljoenenbedrijf, om als eenpitter aan een nieuwe uitdaging te beginnen.
  • Met zijn nieuwe formule GoToo probeert hij originele groepsreizen voor singles van 40 tot 60 jaar te organiseren.
  • Vanwaar die specifieke doelgroep? “Het zijn midlifers, die al wat gezien hebben van de wereld.”
  • Lees ook: Ik leef als digitale nomade al 3 jaar uit een koffer: dit heb ik altijd bij me

Met zijn Nijmeegse reisbureau Estivant stampte Guido van Schagen (50) in 23 jaar tijd een onderneming met liefst 8 miljoen euro omzet uit de grond. De coronacrisis wist het bedrijf kranig te doorstaan, door vol in te zetten op reizen binnen de Nederlandse landsgrenzen.

Toch begon er iets te knagen bij Van Schagen. Hij mocht dan nog altijd grootaandeelhouder zijn van zijn formule voor eenoudervakanties, maar was hij nog wel de beste man om dagelijks leiding te geven aan de 25 werknemers tellende organisatie? Tijdens vergaderingen met het managementteam merkte de ondernemer steeds vaker dat niet hij, maar door hem en zijn compagnon Martijn ter Welle aangestelde managers met de meest energieke plannen kwamen.

Misschien was het de afstand. Door zijn nieuwe relatie woonde Van Schagen niet langer in Nijmegen, waar het Estivant-kantoor staat, maar in Haarlem. Hoe het ook zij, Van Schagen wilde graag weer het vuur voelen branden als ondernemer.

Plannen had hij genoeg. Zo werkte hij binnen Estivant al een tijdje aan een concept voor bijzondere groepsreizen voor singles van 40 tot 60 jaar. Toen bleek dat er zoveel geld naar dit project toe moest dat het voor Estivant als bedrijf niet meer te verantwoorden zou zijn, besloot Van Schagen het onvermijdelijke besluit te nemen: hij begon een nieuw bedrijf. Ter Welle bleef aan bij Estivant.

Van Schagen investeerde drie ton eigen vermogen in wat tegenwoordig startup GoToo heet. Afgelopen maand nam de ondernemer zijn eerste werknemer aan en in maart houdt hij zijn eerste groepsreis naar Lapland. Business Insider Nederland belt met Van Schagen.

Je bent nog wel altijd grootaandeelhouder bij Estivant, maar geeft de dagelijkse leiding nu uit handen. Is dat spannend?

“Zeker, maar ook financieel. Ik ben vader van drie kinderen en die willen alle drie eten op tafel. Mijn startup draait nog geen omzet. En dan ga ik er ook nog eens veel eigen geld in investeren.”

Hoe deal je als ondernemer met die onzekerheid?

“Je moet je er niet te gek door laten maken. Je hebt feitelijk maar twee motivatoren in het leven: angst en liefde. Al je iets wil creëren, doe je dat vanuit een bepaalde passie. Dáár moet je je op focussen. Zet gewoon je schouders eronder, denk ik dan. Denk niet te veel: wat als het geen succes wordt?”

Goed, over GoToo dan. Je zet in op reizen voor singles van 40 tot 60 jaar. Vanwaar juist deze doelgroep?

“Er zijn leeftijdscategorieën waar meer singles in zitten, maar ook in de groep van 40 tot 60 jaar zitten er meer dan genoeg. Zo’n 800.000 mensen, volgens het CBS. Ik heb specifiek voor deze doelgroep gekozen omdat het type reis dat ik wil aanbieden het beste past bij deze groep. Het zijn midlifers, mensen die al wel wat gezien hebben, maar op zoek zijn naar een andere kijk op reizen. Ik wil dan ook niet naar de standaardbestemmingen, maar echt gaan voor verdieping.”

Hoe zie je dat voor je?

“We zijn bijvoorbeeld bezig met een reis naar Japan, waar we mensen willen laten sumoworstelen. Leuk, toch? In Sri Lanka willen we mensen cricket laten spelen met de lokale bevolking. In Lapland laten we mensen straks overnachten bij iemand die er al zijn hele leven woont. Dan kun je door zíjn ogen naar die plek kijken. Zo hoop ik mensen te kunnen laten opgaan in de beleefwereld van de lokale bevolking. Als iemand tijdens een reis zoiets als de Taj Mahal wil bezoeken kan dat overigens ook, maar dan moet je het wel zelf organiseren. Wij bieden het niet aan.”

Hoe weet je zeker of al je reizigers tussen de 40 en 60 jaar oud zijn?

“Dat zien we in hun paspoortgegevens, die we nodig hebben om de vluchten te boeken. Je kan ook je eigen vliegticket boeken, waardoor je in theorie mee zou kunnen als je niet in deze leeftijdscategorie zit. De vraag is wel waarom mensen dat zouden willen.”

Niet geheel toevallig, is de leeftijdsgroep 40 tot 60 jaar ook de groep waar relatief veel kapitaal zit. Startup GoToo opereert volgens Van Schagen dan ook in het “hoge segment”. Hij zet zijn reizen – exclusief vlucht – in de markt voor grofweg 2.000 euro (vijf dagen Lapland) tot zo’n 6.000 euro (twee weken Japan).

“Als je unieke dingen wil doen, kost dat nu eenmaal geld”, zegt hij. “Bovendien werken we met kleine groepen. Krijg je elders groepen van twintig tot dertig man, wij houden het op twaalf tot zestien. Het is intiemer, maar de prijs gaat er wel met 30 tot 40 procent door omhoog.”

Van Schagen wil zijn reizen vrij houden. Van zijn 40e tot zijn 44e was hij vrijgezel en probeerde hij zelf enkele singlereizen uit. “Ik was er al snel klaar mee. Er was een gebrek aan autonomie. Om half 9 moest er dan worden ontbeten, terwijl ik zelf een ochtendmens ben en al eerder op pad wil.”

Dit zal hij dan ook totaal anders aanvliegen, betoogt Van Schagen. “We gaan reizen organiseren waarin mensen verschillende onderdelen los van elkaar mogen maken. Dan kun je bijvoorbeeld de hele dag vrij gaan en staan waar je wil en elkaar ’s avonds opzoeken. Dan heb je toch in de avond binding met andere mensen, maar behoud je wél de vrijheid.”

Je eerste reis wil je al in maart houden. Je bedrijf is nu alleen nog vrij onbekend. Hoe vind je eigenlijk genoeg mensen voor zo’n reis?

“Door dit verhaal zoveel mogelijk de wereld in te slingeren. Ook betaalde advertenties op sociale media helpen goed. Ik heb een aantal strakke video’s laten maken, waarin we het concept zo goed mogelijk proberen uit te leggen. Verder hebben we afgelopen juni al een soort testsite gedraaid, waarbij mensen zich konden inschrijven voor een nieuwsbrief. Dat hebben bijna 600 mensen gedaan, best aardig voor als je met zo’n laag budget werkt.”

En wanneer moet GoToo winstgevend zijn, wat jou betreft?

“We willen dit jaar nog meer reizen organiseren. We hopen daarmee break-even te draaien, zonder mijn eigen uren mee te rekenen overigens. Als we daarna winst gaan draaien, is dat een vergoeding voor mijn uren. Ik heb daar goede hoop op. Ik heb een breed, goed netwerk in de reiswereld om dit bedrijf nu verder uit te bouwen. Mijn vakkennis heb ik in 23 jaar bij elkaar moeten scharrelen en ik heb meermaals mijn hoofd gestoten. Al die ervaring neem ik als ondernemer mee.”

LEES OOK: Ik ging op vakantie op een van de grootste cruiseschepen ter wereld – de volgende keer kies ik een kleiner schip